
Plan działań na lata 2021- 2023 na rzecz poprawy zapewnienia dostępności.
Plan działania na lata 2021 - 2023 na rzecz poprawy zapewnienia dostępności
Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej osobom ze szczególnymi potrzebami
Na podstawie art. 14 pkt 5 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062), zwanej dalej UzD ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności
Lp. |
Zakres działania |
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy |
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Minimalne wymagania w zakresie dostępności: - Architektonicznej, - Cyfrowej, - informacyjno-komunikacyjnej. |
Koordynator ds. dostępności |
- sformułowanie zaleceń wynikających z „Raportu z pełnego audytu dostępności”, - opracowanie Planu działania oraz Raportu o stanie zapewnienia dostępności, - wyznaczenie zespołu ds. dostępności w przedszkolu. |
I kw. 2021 |
2.
2.1 |
Audyt architektoniczny: analiza stanu przestrzeni fizycznej, bez barier architektonicznych.
- zakaz ogólnodostępności przejazdu wokół budynku, - oznakowanie drogi p.poż dla służb pomocniczych: straż pożarna, karetka pogotowia, policja. |
Dyrektor przedszkola biuro BHP |
- organizacja przestrzeni ewakuacyjnej oraz przestrzeni dla jednostek pomocniczych. |
III kw. 2021 |
2.2 |
Bezpieczeństwo eksploatacji (uzupełnienie w przestrzeni komunikacyjnej planów ewakuacji oraz poprawa systemu ewakuacji) |
|
- ustalenie zakresu koniecznych prac, - aktualizacja „Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego”, - szkolenie pracowników na temat dostępności. |
IV kw. 2021 |
2.3 |
Analiza niezbędnych rozwiązań organizacyjnych i ustalenia niezbędnych wymagań dla strefy buforowej (hol – strefa wejściowa: miejsce pierwszego kontaktu z Interesantem) |
Dyrektor |
- zadaszenie nad wejściem głównym dla osób ze szczególnymi potrzebami, - instalacja videodomofonów przy wejściu na teren placówki (przy furtce ogrodzeniowej), umożliwiającego obsługę osób ze szczególnymi potrzebami, - wyposażenie holu placówki w tablicę z podstawowymi informacjami. |
IV kw. 2023
IV kw. 2023 |
2.4
2.5
|
Na posadzce brak oznaczeń „pola uwagi” przed wejściem oraz przed schodami
Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń na każdym poziomie budynku, co najmniej w sposób wizualny, dotykowy lub głosowy, zgodnie z art. 6 pkt 1 c UzD; |
Dyrektor, biuro BHP
Dyrektor, Urząd Gminy RGKiI, BIURO bhp
|
- rekomendowane oznaczenia sygnalizujące sąsiedztwo początku i końca biegu schodów.
informacje nt. rozkładu pomieszczeń →wizualny np. w formie tablicy informacyjnej, strzałek kierunkowych. |
III kw. 2022
II kw. 2023 |
3. |
Audyt cyfrowy: infrastruktura informatyczna (strony internetowej i BIP powinny być zgodne ze standardem WCAG 2.1); organizacyjnej (uzupełnienie procedur dotyczących osób niepełnosprawnych oraz osób ze szczególnymi potrzebami). |
Koordynator ds. dostępności + zespół roboczy ds. dostępności |
- dostosowanie strony internetowej i BIP do wymogów dostępności cyfrowej, - dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymagań WCAG 2.1, - opracowanie procedur dotyczących osób niepełnosprawnych / ze szczególnymi potrzebami. |
praca ciągła
III kw. 2021 |
4. |
Audyt informacyjno-komunikacyjny: w łączności z cyfrową - dostępność materiałów promocyjnych i informacyjnych o usługach świadczonych przez przedszkole. |
Koordynator ds. dostępności + zespół roboczy ds. dostępności
|
- udostępnienie w placówce dostępu do aplikacji mobilnej obsługującej język migowy |
II kw. 2022 do III kw. 2023 |
5. |
Dostęp alternatywny - w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności, zgodnie z art. 6 UzD, który określa minimalne wymagania w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej, zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami dostępu do przedszkola i jego usług, -zapewnienie komunikacji z przedszkolem w formie określonej we wniosku osoby ze szczególnymi potrzebami.
|
Koordynator + pracownicy |
- wsparcie innej osoby np. poprzez obsługę w holu przedszkola odczytanie na głos osobie niewidomej lub słabowidzącej informacji z tablic informacyjnych, czy treści dokumentu, - wsparcie technologiczne np. poprzez umożliwienie zdalnego (bez wizyty w przedszkolu ) załatwienia sprawy, wykorzystując nowoczesne elektroniczne technologie. |
praca ciągła |
6. |
Monitorowanie realizacji planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej |
Koordynator i Zespół roboczy ds. dostępności |
- Konsultacje i spotkania robocze Zespołu ds. dostępności |
na koniec każdego IV kwartału 2021-2023 |
Jaszkowa Dolna , dnia 31 marca 2021r. Zatwierdzam:
Joanna Nowak - dyrektor przedszkola