
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej
PROGRAM
WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
Przedszkole Gminne w Jaszkowej Dolnej
Jaszkowa Dolna 2021/2022
PODSTAWA PRAWNA:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe 2 kwietnia 1997r.;
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka;
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Wstęp...
Program wychowawczo-profilaktyczny Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej odpowiada na realne potrzeby, problemy i zagrożenia pojawiające się w przedszkolu i środowisku, które otacza wychowanków naszej placówki. Jego celem jest poprawa jakości pracy edukacyjnej, integracja nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych, tworzenie wspólnego frontu oddziaływań dydaktycznych, kierując je na właściwe tory. Dzięki wspólnemu wysiłkowi i zaangażowaniu każde dziecko poradzi sobie w sytuacjach trudnych i osiągnie sukces na miarę swoich możliwości.
Nauczyciele są zobowiązani do podejmowania działań mających na celu wspomaganie wszechstronnego rozwoju każdego dziecka. Podstawowym celem wychowania przedszkolnego zgodnie z obowiązującą podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem kulturalno-społecznym i przyrodniczym.
Niezbędnym uzupełnieniem każdego programu wychowawczego jest obecnie profilaktyka mająca na celu wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka, wzmacnianie czynników ochronnych przy jednoczesnej redukcji czynników ryzyka mogących zaburzyć prawidłowy proces wychowania. Mając na uwadze konieczność stosowania działań profilaktycznych od najmłodszych lat, metody i formy działań naszego programu dostosowane zostały zarówno do wieku jak i możliwości intelektualnych wychowanków. Kierowany jest on do każdego dziecka zarówno zdolnego, jak i ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, potrzebującego pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Program wychowawczo – profilaktyczny Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej stworzony został w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego a w szczególności o zadania wychowawcze, które stanowiły bazę do jego budowy, określając wymagania jakim ma sprostać przedszkole, tworząc warunki i środowisko nauki dzieci. Program opisuje treści i działania skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców związane z realizacją zadań w zakresie wychowania , opieki i profilaktyki.
Założenia Programu
Celem głównym programu jest kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi dziecka przy ścisłej współpracy z środowiskiem rodzinnym „współpraca ta winna prowadzić do uwzględniania i respektowania celów i wartości wychowawczych, realizowanych przez rodziców w odniesieniu do ich dziecka, a jednocześnie budować środowisko wsparcia dla formowania się młodego człowieka” ( źródło: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, Dobra Szkoła), uwzględniając potencjał wrodzony dziecka oraz możliwości twórcze i intelektualne jak również przeciwdziałać okolicznościom, które mogłyby ten proces zakłócić.
Cele szczegółowe programu wychowawczo – profilaktycznego:
– uświadomienie dzieciom i praw i obowiązków,
– rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy postaw i norm społecznych,
– wzmacnianie więzi z przedszkolem oraz społecznością lokalną,
– wspieranie wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia,
– uświadomienie, że zdrowie jest największą wartością,
– kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje,
– budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, relacji dziecko – nauczyciel oraz nauczyciel – rodzic,
– wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo,
– zdobywanie przez dzieci podstawowych informacji z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej,
– kształtowanie postawy patriotycznej,
– nauczenie zasad kultury i dbałości o kulturę języka,
– kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do łagodnego znoszenia stresów i porażek oraz radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych,
– nabywanie właściwych nawyków higienicznych i żywieniowych,
– wspieranie dzieci zdolnych i pomoc tym z trudnościami (oraz ich środowiska rodzinnego)
– rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne
Warunki realizacji oraz szczegółowy zakres tematyczny podejmowanych działań wychowawczo – profilaktycznych
Programem objęte są dzieci przedszkolne, zadania realizowane są w codziennej pracy przez dyrektora, nauczycieli i przy wsparciu pracowników niepedagogicznych. Nauczyciele podejmują współpracę ze środowiskiem rodzinnym wychowanków.
Chcemy czuć się bezpiecznie
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć, zabaw, imprez, wycieczek i spacerów
Uczenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, pogłębianie wiedzy na temat zagrożeń płynących ze świata ludzi i zwierząt,
Tworzenie wraz z dziećmi i stosowanie się do Kodeksu Przedszkolaka
Systematyczne uwrażliwianie dzieci na sytuacje stwarzające zagrożenie oraz budowanie wiedzy na temat ich konsekwencji
Stwarzanie warunków i atmosfery przyjaznej każdemu dziecku
Uwzględnianie profilaktyki uzależnień i zachowań ryzykownych, wskazywanie na negatywne skutki związane ze spożywaniem określonych substancji
Szanujemy i dbamy o zdrowie swoje i innych
Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych; promocja zdrowego stylu życia
Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz zdrowego stylu żywienia
Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego wśród dzieci i ich bliskich
Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą
Pogłębianie wiedzy dzieci na temat profilaktyki zdrowotnej
Jesteśmy odbiorcami i twórcami kultury
Jesteśmy kulturalni
Dostarczanie dzieciom bodźców do rozwijania zainteresowań poprzez kontakt z teatrem, sztuką, muzyką
Zachęcanie i angażowanie dzieci do udziału w konkursach, przedstawieniach, koncertach
Wykształcenie nawyków stosowania zwrotów grzecznościowych
Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami savoir – vivre'u
Uwrażliwianie na potrzeby innych (osób starszych, kolegów, rodziców, słabszych, zwierząt)
Uczenie przestrzegania zasad dotyczących porządku, poszanowania zieleni; kształcenie do poszanowania życia w zgodzie z naturą
Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych oraz w trakcie ważnych uroczystości, przedsięwzięć kulturalnych
Mój dom, moja rodzina, moja ojczyzna
Kształtowanie właściwego stosunku do dziadków, rodziców, rodzeństwa i innych członków rodziny
Umacnianie naturalnych więzi uczuciowych w rodzinie
Uświadamianie oraz wpajanie szacunku dla kultury własnego narodu oraz jego dziedzictwa
Poszerzanie wiedzy oraz rozwijanie zainteresowania dzieci ojczyzną, regionem i miejscowością
Kształtowanie postawy otwartości, tolerancji i akceptacji dla innych kultur, narodów, różnorodności
Uczenie pielęgnowania tradycji i dostrzegania ich piękna
Wyrabianie poczucia odpowiedzialności rodziców za proces kształcenia dzieci poprzez zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola mającym na celu ujednolicenie oddziaływań wychowawczych; dziecko jako podmiot wychowania i nauczania
Przedszkole bez nałogów i agresji
Rozwijanie empatii oraz promowanie zachowań prospołecznych
Uświadamianie dzieci czym jest agresja i przemoc i jak sobie z nimi radzić
Działania profilaktyczne zmierzające do przeciwdziałania uzależnieniom
Rozwijanie wiedzy rodziców na temat: profilaktyki uzależnień, przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych poprzez rozmowy indywidualne, gazetki informacyjne, ulotki
Rozpoznanie sytuacji domowej dzieci oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego
Ładnie mówimy
Stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego oraz wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dzieci
Rozwijanie zainteresowania książkami, zwrócenie uwagi środowiska rodzinnego na potrzebę czytania i jego walory dla rozwoju dzieci
Wspomaganie rozwoju mowy oraz zapobieganie powstawaniu wad
Rozbudzenie zainteresowania językiem obcym nowożytnym
Jesteśmy razem
Ja i inni
Integrowanie dzieci poprzez wspólne zabawy, gry, a także udział w uroczystościach przedszkolnych
Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla innych, integracji uczniów w oparciu o dialog i współdziałanie
Rozwijanie umiejętności zrozumiałego wyrażania swoich emocji a także rozumienia emocji wyrażanych przez inne osoby
Kształtowanie umiejętności pomocy potrzebującym, wrażliwości na cudzą krzywdę oraz gotowości do niesienia pomocy innym
Rozwijania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych poprzez szukanie rozwiązań w postaci kompromisu
Wyrabianie właściwego stosunku do osób niepełnosprawnych
Jesteśmy częścią przyrody
Uwrażliwiani dzieci na piękno otaczającego nas świata oraz potrzeby dbania o przyrodę
Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz przyrody
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko
Rozbudzanie potrzeby udziału w różnych akcjach związanych z ochroną środowiska naturalnego człowieka,
Procedury osiągania celów
Metody pracy
– Praktyczne (zabawy ruchowe, zabawy dydaktyczne, doświadczenia i eksperymenty)
– Aktywizujące (inscenizacje, „burza mózgów”, gry dydaktyczne, drama, pokaz, pedagogika zabawy lub jej elementy)
– Eksponujące i poglądowe (spacery, wycieczki, pokazy, filmy, teatrzyki, pantomima, wystawy prac plastycznych itp.)
– Podające (opowiadania, wiersze, piosenki, pogadanki, historyjki obrazkowe, itp.)
Formy pracy
– praca indywidualna nauczyciela, logopedy, psychologa z wychowankiem
– praca w małych grupach, zespołach
– praca z całą grupą
– obserwacje, diagnozy
– wycieczki, spacery, obserwacje przyrodnicze
– konkursy, uroczystości przedszkolne, akcje charytatywne i ekologiczne
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym
– Rodzice
– Ochotnicza Straż Pożarna
– SANEPID
– Koło Gospodyń Wiejskich
– Gminny Ośrodek Kultury
– Dom Ludowy
– Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
– Policja
– Biblioteka
– Szkoła Podstawowa w Jaszkowej Dolnej
– Przedszkola Gminne
– Kłodzki Ośrodek Kultury
W swojej pracy korzystamy również z takich metod , jak:
✔ Nauka języka angielskiego
✔ Udział w zajęciach logopedycznych
✔ Dodatkowe zajęcia rytmiki
✔ Nauka pływania
✔ Nauka jazdy na nartach
✔ Edukacja ekologiczna - prelekcje i ścieżki edukacyjne organizowane przy współpracy z Nadleśnictwami, Obchody Dnia Ziemi, segregacja śmieci
✔ Zbiórka korków, „Góra grosza”,
✔ Przedszkolna Biblioteczka
✔ Teatrzyki i przedstawienia - teatr HERBI z Leszna, wyjazdy do KOK-u, inscenizacje i uroczystości przygotowywane przez przedszkolaki: Pasowanie na przedszkolaka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty itp.
✔ Edukacja zdrowotna: Cykl zajęć z ratownictwa medycznego – pierwsza pomoc, zajęcia z dietetykiem, udział w olimpiadach i zawodach sportowych (Olimpiada Przedszkolaka, Polsko – Czeskie Biegi Przełajowe), Czyste Powietrze Wokół Nas – program przedszkolnej edukacji antytytoniowej, picie wody – dystrybutory z wodą w każdej sali
✔ współpraca z Przedszkolami Gminnym: udział w konkursach i ich organizacja; Przegląd Piosenki Przedszkolnej
Sposoby ewaluacji
– program wychowawczo – profilaktyczny poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji w zależności od zaistniałych potrzebnych
– ocena realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego na końcowej radzie pedagogicznej
– ankiet dla rodziców oraz nauczycieli
– analiza dokumentów – dzienniki
– wyniki analizy oraz przeprowadzonych ankiet będą wskazówkami do pracy na kolejne lata
Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczo – profilaktycznego będzie dobra współpraca z rodzicami, którzy biorą czynny udział w życiu placówki, są otwarci na rady i sugestie jak również sami służą radą i pomocą. Wzrost poziomu kompetencji wychowawczych nauczycieli, którzy osiągać będą dobre efekty pracy oraz co najważniejsze zmiany w rozwoju dzieci na poszczególnych obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Sposoby realizacji
W stosunku do dziecka
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych przez:
– rozmowy i dyskusje
– rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia
– zajęcia z logopedą i psychologiem
– spotkania ze specjalistami ( policjant, strażak itp.)
– tworzenie kodeksu właściwych zachowań oraz przestrzeganie jego zasad
– analiza różnych wzorców zachowań społecznych na podstawie czytanek i opowiadań
– zajęcia poświęcone takim tematom jak zdrowe żywienie czy pierwsza pomoc
W stosunku do rodzica
– zapoznanie z programem wychowawczo - profilaktycznym oraz zaopiniowanie go
– udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych, zajęciach otwartych
– poszerzanie wiedzy rodziców lub opiekunów prawnych na temat związane z rozwojem dzieci
W stosunku do nauczycieli
– wymiana w zakresie wiedzy, doświadczeń i scenariuszy zajęć
– integracja podczas przygotowywania i opracowywania zajęć, kodeksu zachowań
– współpraca ze specjalistami: logopedą, psychologiem lub pedagogiem
– ujednolicenie oddziaływań wychowawczych
Prawa i obowiązki dziecka i rodziców
Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności:
- Podmiotowego traktowania
- Ochrony przed wszelkimi formami przemocy;
- Indywidualnego procesu edukacyjnego, eksperymentowania i badania otocznia ( różnorodnego, bogatego w bodźce)
- Snu i odpoczynku, kiedy jest to potrzebne
- Poszanowania godności
- Akceptacji takim jakim jest
- Bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego jak również otrzymywania pomocy dorosłych kiedy tego potrzebuje
- Zgłaszania osobom pracującym w przedszkolu swoich potrzeb
- Aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym grupy
- Możliwość do dyskusji, negocjowania swojego stanowiska na równych prawach z innymi
- Opieki zdrowotnej, kiedy jej potrzebuje
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wsparcie w miarę potrzeb
- Samodzielnego podejmowania wyborów: zabawy i jej partnerów
- Doświadczenia konsekwencji swojego zachowania
- Racjonalnego odżywiania, uzupełniania płynów, kiedy tego potrzebuje
W naszym przedszkolu wychowanek ma obowiązek:
- Przestrzegać ustalonych umów i norm obowiązujących w przedszkolu
- Szanować zabawki, książki, pomoce dydaktyczne
- Dbać o higienę osobistą
- Szanować rówieśników i dorosłych
- Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i zdrowia
- Słuchać osób dorosłych/ pracowników przedszkola,
Rodzic ma prawo do:
- Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka
- Współdziałania z nauczycielami, aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola, mających na celu zapewnienie właściwych warunków rozwoju dziecka
- Znajomości zadań wynikających z programu, planu rocznego, planów miesięcznych
- Wnioskowania o udzielenie pomocy psychologiczno -pedagogicznej
- Służenia pomocą opiekuńczą oraz wychowawczą podczas wycieczek, imprez przedszkolnych
- Wyrażania i przekazywania dyrektorowi i nauczycielom uwag, wniosków dotyczących pracy wychowawczej, opiekuńczej, kształcącej przedszkolaka
- Uczestniczenia we wszelkich działaniach mających na celu poprawę stanu technicznego, estetycznego placówki
Obowiązki rodziców:
- Przestrzeganie Statutu Przedszkola
- Respektowania uchwał organu prowadzącego, rady pedagogicznej i rady rodziców
- Przyprowadzanie dziecka w ustalonych godzinach i punktualne odbieranie z przedszkola osobiście lub przez osoby upoważnione na piśmie, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo; w wyjątkowych sytuacjach zgłoszone telefonicznie
- Kontrolowanie przedmiotów przynoszonych z domu do przedszkola przez dziecko, w szczególności niebezpiecznych, np. leków, zapałek, ostrych przedmiotów
- Informowania o przyczynach dłuższych nieobecności dziecka w przedszkolu, chorobach zakaźnych, zmianach numerów telefonów
- Zapoznawania z informacjami zamieszczanymi na tablicach ogłoszeniowych
- Zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia
W związku z pandemią koronawirusa w roku przedszkolnym 2021/2022
* zaznajomienie z przepisami opracowanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowującymi do ewentualnego pojawienia się wirusa wśród uczniów czy pracowników placówki
* zapoznanie rodziców, nauczycieli, pracowników Przedszkola z procedurami obwiązującymi w placówce,
* przestrzeganie nowych zasad dla zachowania bezpieczeństwa
* rozmowy, pogadanki, filmy edukacyjne – wszystkie działania mające na celu zwiększenie wiedzy i świadomości dzieci dotyczącej wirusa – Covid-19, zagrożeń z nim związanych oraz zasad dotyczących higienicznego i bezpiecznego przebywania na terenie Przedszkola; dbania o zdrowie swoje i innych.
W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną wszelkie dzialania profilaktyczno - wychowawcze są dostosowywane do obecnej sytuacji oraz przepisów i wytycznych Ministerstwa Edukacji i Stacji Sanitarno Epidemiologicznej.