Przedszkole Gminne w Jaszkowej Dolnej

Tutaj powinien być opis

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej

 

 

PROGRAM

WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

 

 

Przedszkole Gminne w Jaszkowej Dolnej

 

 

 

 

 

 

Jaszkowa Dolna 2021/2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTAWA PRAWNA:

 

 

 

  1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe 2 kwietnia 1997r.;
  2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka;
  3. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.)
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

 

 

 

 

Wstęp...

 

 

         Program wychowawczo-profilaktyczny Przedszkola Gminnego                       w Jaszkowej Dolnej odpowiada na realne potrzeby, problemy i zagrożenia pojawiające się w przedszkolu i środowisku, które otacza wychowanków naszej placówki. Jego celem jest poprawa jakości pracy edukacyjnej, integracja nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych, tworzenie wspólnego frontu oddziaływań dydaktycznych, kierując je na właściwe tory. Dzięki wspólnemu wysiłkowi i zaangażowaniu każde dziecko poradzi sobie               w sytuacjach trudnych i osiągnie sukces na miarę swoich możliwości.

         Nauczyciele są zobowiązani do podejmowania działań mających na celu wspomaganie wszechstronnego rozwoju każdego dziecka. Podstawowym celem wychowania przedszkolnego zgodnie z obowiązującą podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem                       i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem kulturalno-społecznym  i przyrodniczym.

         Niezbędnym uzupełnieniem każdego programu wychowawczego jest obecnie profilaktyka mająca na celu wspomaganie wszechstronnego                             i harmonijnego rozwoju dziecka, wzmacnianie czynników ochronnych przy jednoczesnej redukcji czynników ryzyka mogących zaburzyć prawidłowy proces wychowania. Mając na uwadze konieczność stosowania działań profilaktycznych od najmłodszych lat, metody i formy działań naszego programu dostosowane zostały zarówno do wieku jak i możliwości intelektualnych wychowanków. Kierowany jest on do każdego dziecka zarówno zdolnego, jak i ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, potrzebującego pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

      Program wychowawczo – profilaktyczny Przedszkola Gminnego                        w Jaszkowej Dolnej stworzony został w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego a w szczególności o zadania wychowawcze, które stanowiły bazę do jego budowy, określając wymagania jakim ma sprostać przedszkole, tworząc warunki i środowisko nauki dzieci. Program opisuje treści  i działania skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców związane  z realizacją  zadań w zakresie wychowania , opieki i profilaktyki.

 

 

 

Założenia Programu

 

      Celem głównym programu jest kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi dziecka przy ścisłej współpracy z środowiskiem rodzinnym „współpraca ta winna prowadzić do uwzględniania i respektowania celów                i wartości wychowawczych, realizowanych przez rodziców w odniesieniu do ich dziecka, a jednocześnie budować środowisko wsparcia dla formowania się młodego człowieka” ( źródło: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego                   i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, Dobra Szkoła), uwzględniając potencjał wrodzony dziecka oraz możliwości twórcze                            i intelektualne jak również przeciwdziałać okolicznościom, które mogłyby ten proces zakłócić.

 

Cele szczegółowe programu wychowawczo – profilaktycznego:

–   uświadomienie dzieciom i praw i obowiązków,

–   rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy postaw i norm społecznych,

–   wzmacnianie więzi z przedszkolem oraz społecznością lokalną,

–   wspieranie wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia,

–   uświadomienie, że zdrowie jest największą wartością,

–   kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje,

–   budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, relacji dziecko – nauczyciel oraz nauczyciel – rodzic,

–   wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo,

–    zdobywanie przez dzieci podstawowych informacji z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej,

–   kształtowanie postawy patriotycznej,

–   nauczenie zasad kultury i dbałości o kulturę języka,

–   kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do łagodnego znoszenia stresów i porażek oraz radzenia sobie w sytuacjach nowych             i trudnych,

–   nabywanie właściwych nawyków higienicznych i żywieniowych,

–   wspieranie dzieci zdolnych i pomoc tym z trudnościami (oraz ich środowiska rodzinnego)

–   rozwijanie postawy odpowiedzialności  za środowisko naturalne

 

 

 

Warunki realizacji oraz szczegółowy zakres tematyczny podejmowanych działań wychowawczo – profilaktycznych

 

 

      Programem  objęte są dzieci przedszkolne, zadania realizowane są w codziennej pracy przez dyrektora, nauczycieli i  przy wsparciu pracowników niepedagogicznych. Nauczyciele podejmują współpracę ze środowiskiem rodzinnym wychowanków.

 

 

 

Chcemy czuć się bezpiecznie

 

       Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć, zabaw, imprez, wycieczek i spacerów

       Uczenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, pogłębianie wiedzy na temat zagrożeń płynących ze świata    ludzi i zwierząt,

       Tworzenie wraz z dziećmi i stosowanie się do Kodeksu Przedszkolaka

       Systematyczne uwrażliwianie dzieci na sytuacje stwarzające  zagrożenie oraz budowanie wiedzy na temat ich konsekwencji

       Stwarzanie warunków i atmosfery przyjaznej każdemu dziecku

       Uwzględnianie profilaktyki uzależnień i zachowań ryzykownych, wskazywanie na negatywne skutki związane ze spożywaniem określonych substancji

 

   Szanujemy i dbamy o zdrowie swoje i innych

 

            Kształtowanie  właściwych nawyków  zdrowotnych i higienicznych; promocja zdrowego stylu życia

            Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz zdrowego stylu żywienia

            Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego wśród dzieci i ich bliskich

            Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą

            Pogłębianie wiedzy dzieci na temat profilaktyki zdrowotnej

 

 

 

 

Jesteśmy odbiorcami i twórcami kultury

Jesteśmy kulturalni

 

            Dostarczanie dzieciom bodźców do rozwijania zainteresowań poprzez kontakt z teatrem, sztuką, muzyką

            Zachęcanie i angażowanie dzieci do udziału w konkursach, przedstawieniach, koncertach

            Wykształcenie nawyków stosowania zwrotów grzecznościowych

            Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami savoir – vivre'u

            Uwrażliwianie na potrzeby innych (osób starszych, kolegów, rodziców, słabszych, zwierząt)

            Uczenie przestrzegania zasad dotyczących porządku, poszanowania zieleni; kształcenie do poszanowania życia w zgodzie z naturą

            Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych oraz w trakcie ważnych uroczystości, przedsięwzięć kulturalnych

 

 

 

Mój dom, moja rodzina, moja ojczyzna

 

            Kształtowanie właściwego stosunku do dziadków, rodziców, rodzeństwa i  innych  członków  rodziny

            Umacnianie  naturalnych  więzi  uczuciowych  w  rodzinie

            Uświadamianie oraz wpajanie szacunku dla kultury własnego narodu oraz jego dziedzictwa

            Poszerzanie wiedzy oraz rozwijanie zainteresowania dzieci ojczyzną, regionem i miejscowością

            Kształtowanie postawy otwartości, tolerancji i akceptacji dla innych kultur, narodów, różnorodności

            Uczenie pielęgnowania tradycji i dostrzegania ich piękna

            Wyrabianie poczucia odpowiedzialności rodziców za proces kształcenia dzieci poprzez zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola mającym na celu ujednolicenie oddziaływań wychowawczych; dziecko jako podmiot wychowania i nauczania

 

 

 

Przedszkole bez nałogów i agresji

 

            Rozwijanie empatii oraz promowanie zachowań prospołecznych

            Uświadamianie dzieci czym jest agresja i przemoc i jak sobie z nimi radzić

            Działania profilaktyczne zmierzające do przeciwdziałania uzależnieniom

            Rozwijanie wiedzy rodziców na temat: profilaktyki uzależnień, przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych poprzez rozmowy indywidualne, gazetki informacyjne, ulotki

            Rozpoznanie sytuacji domowej dzieci oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego

 

 

Ładnie mówimy

 

            Stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego oraz wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dzieci

            Rozwijanie zainteresowania książkami, zwrócenie uwagi środowiska rodzinnego na potrzebę czytania i jego walory dla rozwoju dzieci

            Wspomaganie rozwoju mowy oraz zapobieganie powstawaniu wad

            Rozbudzenie zainteresowania językiem obcym nowożytnym

 

 

Jesteśmy razem

Ja i inni

 

            Integrowanie dzieci poprzez wspólne zabawy, gry, a także udział                   w uroczystościach przedszkolnych

            Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla innych, integracji uczniów w oparciu o dialog i współdziałanie

            Rozwijanie umiejętności zrozumiałego wyrażania swoich emocji a także rozumienia emocji wyrażanych przez inne osoby

            Kształtowanie umiejętności pomocy potrzebującym, wrażliwości na cudzą krzywdę oraz gotowości do niesienia pomocy innym

            Rozwijania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych poprzez szukanie rozwiązań w postaci kompromisu

            Wyrabianie  właściwego  stosunku  do  osób  niepełnosprawnych

 

Jesteśmy częścią przyrody

 

            Uwrażliwiani dzieci na piękno otaczającego nas świata oraz potrzeby dbania o przyrodę

            Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz przyrody

            Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za  otaczające nas środowisko

            Rozbudzanie potrzeby udziału w różnych akcjach związanych z ochroną środowiska naturalnego człowieka,

 

 

Procedury osiągania celów

 

Metody pracy

 

–   Praktyczne (zabawy ruchowe, zabawy dydaktyczne, doświadczenia                             i eksperymenty)

–   Aktywizujące (inscenizacje, „burza mózgów”, gry dydaktyczne, drama, pokaz, pedagogika zabawy lub jej elementy)

–   Eksponujące i poglądowe (spacery, wycieczki, pokazy, filmy, teatrzyki, pantomima, wystawy prac plastycznych itp.)

–   Podające (opowiadania, wiersze, piosenki, pogadanki, historyjki obrazkowe, itp.)

 

Formy pracy

 

–   praca indywidualna nauczyciela, logopedy, psychologa z wychowankiem

–   praca w małych grupach, zespołach

–   praca z całą grupą

–   obserwacje, diagnozy

–   wycieczki, spacery, obserwacje przyrodnicze

–   konkursy, uroczystości przedszkolne, akcje charytatywne i ekologiczne

 

Współpraca ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym

 

–   Rodzice

–   Ochotnicza Straż Pożarna

–   SANEPID

–   Koło Gospodyń Wiejskich

–   Gminny Ośrodek Kultury

–   Dom Ludowy

–   Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna

–   Policja

–   Biblioteka

–   Szkoła Podstawowa w Jaszkowej Dolnej

–   Przedszkola Gminne

–   Kłodzki Ośrodek Kultury

 

W swojej pracy korzystamy również z takich metod , jak:

 

✔     Nauka języka angielskiego

✔     Udział w zajęciach logopedycznych

✔     Dodatkowe zajęcia rytmiki

✔     Nauka pływania

✔     Nauka jazdy na nartach

✔     Edukacja ekologiczna - prelekcje i ścieżki edukacyjne organizowane przy współpracy z Nadleśnictwami, Obchody Dnia Ziemi, segregacja śmieci

✔     Zbiórka korków, „Góra grosza”,

✔     Przedszkolna Biblioteczka

✔     Teatrzyki i przedstawienia - teatr HERBI z Leszna, wyjazdy do KOK-u, inscenizacje i uroczystości przygotowywane przez przedszkolaki: Pasowanie na przedszkolaka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty itp.

✔     Edukacja zdrowotna: Cykl zajęć z ratownictwa medycznego – pierwsza pomoc, zajęcia z dietetykiem, udział w olimpiadach i zawodach sportowych (Olimpiada Przedszkolaka, Polsko – Czeskie Biegi Przełajowe), Czyste Powietrze Wokół Nas – program przedszkolnej edukacji antytytoniowej, picie wody – dystrybutory z wodą w każdej sali

✔     współpraca z Przedszkolami Gminnym: udział w konkursach i ich organizacja; Przegląd Piosenki Przedszkolnej

 

 

 

Sposoby ewaluacji

 

–   program wychowawczo – profilaktyczny poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji w zależności od zaistniałych potrzebnych

–   ocena realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego na końcowej radzie pedagogicznej

–   ankiet dla rodziców oraz nauczycieli

–   analiza dokumentów – dzienniki

–   wyniki analizy oraz przeprowadzonych ankiet będą wskazówkami do pracy na kolejne lata

 

    Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczo – profilaktycznego będzie dobra współpraca z rodzicami, którzy biorą czynny udział w życiu placówki, są otwarci na rady i sugestie jak również sami służą radą i pomocą. Wzrost poziomu kompetencji wychowawczych nauczycieli, którzy osiągać będą dobre efekty pracy oraz co najważniejsze zmiany w rozwoju dzieci na poszczególnych obszarach: fizycznym,  emocjonalnym, społecznym i poznawczym.

 

Sposoby realizacji

 

W stosunku do dziecka

Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych przez:

–   rozmowy i dyskusje

–   rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia

–   zajęcia z logopedą i psychologiem

–   spotkania ze specjalistami ( policjant, strażak itp.)

–   tworzenie kodeksu właściwych zachowań oraz przestrzeganie jego zasad

–   analiza różnych wzorców zachowań społecznych na podstawie czytanek i opowiadań

–   zajęcia poświęcone takim tematom jak zdrowe żywienie czy pierwsza pomoc

 

W stosunku do rodzica

–   zapoznanie z programem wychowawczo  - profilaktycznym oraz zaopiniowanie go

–   udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych, zajęciach otwartych

–   poszerzanie wiedzy rodziców lub opiekunów prawnych na temat związane z rozwojem dzieci

 

W stosunku do nauczycieli

–   wymiana w zakresie wiedzy, doświadczeń  i scenariuszy zajęć

–   integracja podczas przygotowywania i opracowywania zajęć, kodeksu zachowań

–   współpraca ze specjalistami: logopedą, psychologiem lub pedagogiem

–   ujednolicenie oddziaływań wychowawczych

 

 

Prawa i obowiązki dziecka i rodziców

 

Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności:

 

  1. Podmiotowego traktowania
  2. Ochrony przed wszelkimi formami przemocy;
  3. Indywidualnego procesu edukacyjnego, eksperymentowania i badania otocznia ( różnorodnego, bogatego w bodźce)
  4. Snu i odpoczynku, kiedy jest to potrzebne
  5. Poszanowania godności
  6. Akceptacji takim jakim jest
  7. Bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego jak również otrzymywania pomocy dorosłych kiedy tego potrzebuje
  8. Zgłaszania osobom pracującym w przedszkolu swoich potrzeb
  9. Aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym grupy
  10. Możliwość do dyskusji, negocjowania swojego stanowiska na równych prawach z innymi
  11.  Opieki zdrowotnej, kiedy jej potrzebuje
  12.  Pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wsparcie w miarę potrzeb
  13.  Samodzielnego podejmowania wyborów: zabawy i jej partnerów
  14.  Doświadczenia konsekwencji swojego zachowania
  15. Racjonalnego odżywiania, uzupełniania płynów, kiedy tego potrzebuje

 

 

W naszym przedszkolu wychowanek ma obowiązek:

 

 

  1. Przestrzegać ustalonych umów i norm obowiązujących w przedszkolu
  2. Szanować zabawki, książki, pomoce dydaktyczne
  3. Dbać o higienę osobistą
  4. Szanować rówieśników i dorosłych
  5. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i zdrowia
  6. Słuchać osób dorosłych/ pracowników przedszkola,

 

 

Rodzic ma prawo do:

 

  1. Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka
  2. Współdziałania z nauczycielami, aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola, mających na celu zapewnienie właściwych warunków rozwoju dziecka
  3. Znajomości zadań wynikających z programu, planu rocznego, planów miesięcznych
  4. Wnioskowania o udzielenie pomocy psychologiczno -pedagogicznej
  5. Służenia pomocą opiekuńczą oraz wychowawczą podczas wycieczek, imprez przedszkolnych
  6. Wyrażania i przekazywania dyrektorowi i nauczycielom uwag, wniosków dotyczących pracy wychowawczej, opiekuńczej, kształcącej przedszkolaka
  7. Uczestniczenia we wszelkich działaniach mających na celu poprawę stanu technicznego, estetycznego placówki

 

 

Obowiązki rodziców:

 

  1. Przestrzeganie Statutu Przedszkola
  2. Respektowania uchwał organu prowadzącego, rady pedagogicznej i rady rodziców
  3. Przyprowadzanie dziecka w ustalonych godzinach i punktualne odbieranie z przedszkola osobiście lub przez osoby upoważnione na piśmie, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo; w wyjątkowych sytuacjach zgłoszone telefonicznie
  4. Kontrolowanie przedmiotów przynoszonych z domu do przedszkola przez dziecko, w szczególności niebezpiecznych, np. leków, zapałek, ostrych przedmiotów
  5. Informowania o przyczynach dłuższych nieobecności dziecka w przedszkolu, chorobach zakaźnych, zmianach numerów telefonów
  6. Zapoznawania z informacjami zamieszczanymi na tablicach ogłoszeniowych
  7. Zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia

 

 

W związku z pandemią koronawirusa w roku przedszkolnym 2021/2022

 

* zaznajomienie z przepisami opracowanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowującymi do ewentualnego pojawienia się wirusa wśród uczniów czy pracowników placówki

* zapoznanie rodziców, nauczycieli, pracowników Przedszkola z procedurami obwiązującymi w placówce,

* przestrzeganie nowych zasad dla zachowania bezpieczeństwa

* rozmowy, pogadanki, filmy edukacyjne –  wszystkie działania mające na celu zwiększenie wiedzy i świadomości dzieci dotyczącej wirusa – Covid-19, zagrożeń z nim związanych oraz zasad dotyczących higienicznego i bezpiecznego przebywania na terenie Przedszkola; dbania o zdrowie swoje i innych.

 

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną wszelkie dzialania profilaktyczno  - wychowawcze są dostosowywane do obecnej sytuacji oraz przepisów i wytycznych Ministerstwa Edukacji i  Stacji Sanitarno Epidemiologicznej.