Przedszkole Gminne w Jaszkowej Dolnej

Tutaj powinien być opis

Roczny Plan Pracy Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej

ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA GMINNEGO

 W JASZKOWEJ DOLNEJ

NA ROK SZKOLNY 2021/2022

 

 

"DZIECI NIE MYŚLĄ ANI O TYM, CO BYŁO, ANI O TYM, CO BĘDZIE,
ALE CIESZĄ SIĘ CHWILĄ OBECNĄ, JAK MAŁO KTO POTRAFI."

- DE LA BRUYERE JEAN (VERCORS)

 

 

 

 

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2020/2021                                    oczekiwania rodziców wobec przedszkola,  treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego oraz treści podstawy programowej. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2020/2021.

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

Priorytety pracy przedszkola na rok  2021/2022 ………………………………………………………………………………………………  3

Obszar działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji ……………………………………………………………………...  5

Planowane uroczystości i wydarzenia w roku 2021/2022 ……………………………………………………………………………………. 16

 

 

 

 

 

 

 

 

Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022

 

Wynikające z polityki oświatowej państwa:

 

  1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia                 w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
  2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego                 i dbałości o zdrowie.
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
  4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
  5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i poza formalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
  6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

 

 

Wynikające z przyjętego kierunku działania na rok 2021/2022 z treści podstawy programowej oraz zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego :

 

- dbałość o utrzymanie wysokiego poziomu opieki i wychowania w przedszkolu,

- bezwzględna dbałość o bezpieczeństwo dzieci, rodziców i innych pracowników podczas codziennej pracy (przestrzeganie procedury Covid-19 oraz wszelkich zaleceń GIS, organizacja próbnej ewakuacji),

- udział nauczycielek w szkoleniach

- angażowanie rodziców w działalność przedszkola, zachęcanie ich do przekazywania własnych pomysłów i oczekiwań,

- systematyczne wzbogacanie bazy przedszkola

- kształtowanie właściwych postaw dzieci we współpracy z rodzicami,

- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,

- wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

 

 

 

 

 

 

 

Obszar działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań

 

 

Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

 

 

 

zadania do realizacji

Terminy 

Osoby odpowiedzialne za realizację

Programy wychowania przedszkolnego oraz zadania przedszkola

 

Przedstawienie przez nauczycieli programu/programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową

 

Do końca roku szkolnego 2020/2021

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

….

Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w  przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej

 

Załącznik 1:

Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2021/2022

Do końca roku szkolnego 2020/2021

Dyrektor przedszkola

Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki                            i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia.

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Planowanie pracy - opracowywanie przez nauczycieli miesięcznych planów pracy

 

Do 20-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022 oraz przyjętego kierunku działania w roku 2021/2022

 

 

zadania realizacji

Terminy 

Osoby odpowiedzialne za realizację

Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny

Adaptacja nowo przyjętych dzieci

-organizowanie warunków sprzyjających beztroskiej adaptacji, przełamywaniu lęków, pomoc rodzicom – wspieranie środowiska rodzinnego przez rozmowy, wskazówki

 

 

Wrzesień/październik

Aneta Denys

Joanna Niedźwiecka

Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się                                 w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań                                z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań                            i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce)

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

….

Organizacja konsultacji dla rodziców w formie zależnej od aktualnych wytycznych GIS, Ministerstwa Edukacji i SANEPIDU

 

 

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

 

Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola

Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu imprez"

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

 

Kontynuowanie współpracy z rodzicami jako ekspertami w swoich dziedzinach. Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe)

W ciągu roku

Nauczyciele wszystkich grup

 

Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych.

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

 

Spodziewane efekty:

 

  • budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom
  • budowanie wzajemnego zaufania
  • kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola
  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych
  • poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka
  • zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców
  • inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola
  • zadowolenie rodziców z pracy przedszkola
  • lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych

Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro.

 Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie

Covidowe zdrowe love! Ogólnopolski projekt edukacyjny

 

Projekt skupia się na trzech aspektach zdrowia: wpływie odżywiania na zdrowie, wpływie ruchu na zdrowie oraz, najważniejszej w obecnych czasach, higienie zdrowia psychicznego

Wg harmonogramu akcji

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

Obchody wybranych świąt z kalendarza świat nietypowych, których celem jest ukazanie wartości zdrowego odżywiania się np.

Dzień marchewki – 4 kwiecień

Dzień mleka – 25 maj

 

Zorganizowanie spotkania z dietetykiem/alternatywa "on-line" lub prezentacja multimedialna

Zgodnie z kalendarzem świąt  nietypowych

 

 

 

 

 

Termin do ustalenia

Nauczyciele wszystkich grup

 

     

 

 

 

 

Dominika Wilańska

Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali.

Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli

 

Wrzesień/październik

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

Obchody „Dnia Przedszkolaka”

– podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju  i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

 

20 wrzesień

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia.

 

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

 

Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku                       do kłamstwa

QUIZ przedszkolny na temat przeczytanych książek. Odgadywanie tytułu książki po okładce, przeczytanym fragmencie, rekwizycie z bajki, scence dramowej, pacynce, charakterystycznej postaci.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”

 (Zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci i działania promujące czytelnictwo)

 

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" nawiązujących do wartości takich jak dobro/przyjaźń/szacunek np.

 Dzień Kropki, Dzień Postaci z Bajek, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Osób Niepełnosprawnych, Dzień osób starszych, Dzień Przyjaciela

 

Zgodnie z kalendarzem świąt  nietypowych

Nauczyciele wszystkich grup

 

Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru.

Alternatywa – wycieczki wirtualne.

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

 

Zaangażowanie przedszkola w akcje społeczne i charytatywne o zasięgu lokalnym                          i ogólnopolskim np. „Góra grosza”, zbiórka nakrętek, pomoc zwierzętom ze schronisk, itp.

 

Wg harmonogramu akcji

Marta Poręba

Udział w akcji MEiN: "Razem na święta"

zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę.

Grudzień

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia: prawidłowe mycie rąk, higiena jamy ustnej, włosów i paznokci, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety.

Pogadanki na temat higienicznego trybu życia i dbania o zdrowie

W ciągu roku

Październik

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu:-organizowanie spacerów i wycieczek (zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS), zawodów sportowych.

Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

Dzień służby zdrowia - spotkanie z lekarzem/pielęgniarką

 

– zapoznanie dzieci z zawodem lekarza/pielęgniarki, zwrócenie uwagi na spożywanie zdrowych produktów, korzystania z ruchu na świeżym powietrzu, przestrzeganie zasad higieny oraz wykazanie związku między chorobą a leczeniem i koniecznością przyjmowania lekarstw. Alternatywa on-line

Kwiecień

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

„Zdrowe ciało  -  zdrowy zuch”

Codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej.

 

Zorganizowanie spotkania mini-treningu dla dzieci, zumba dla dzieci

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Termin do uzgodnienia

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

Joanna Niedźwiecka

Spodziewane efekty

 

  • nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego
  • rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka
  • nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania
  • nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość 
  • Kształtowanie postaw prospołecznych
  • Rozwijanie empatii

 

  • Zapewnienie dzieciom optymalnej ilości zajęć i zabaw ruchowych
  • Nabycie przez dzieci wiedzy na temat zdrowego odżywiania, ukazanie dzieciom jego wpływu na ich kondycję fizyczną i psychiczną
  • Promocja zdrowego stylu życia - dzieci wiedzą jakie znaczenie ma ruch oraz właściwe żywienie
  • Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego
  • Kreowanie roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności
  • Współdziałanie z organizacjami społecznymi
  • Angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem
  • Zapewnienie dobrego samopoczucia dzieci poprzez zaspokojenie jego codziennych potrzeb

Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne

 Ekokulturalne przedszkole - projekt ekologiczny

Projekt organizowany przez miesięcznik Bliżej Przedszkole polega na podejmowaniu różnorodnych akcji na rzecz naszej planety, aby już od najmłodszych lat zaszczepiać w dzieciach chęć do działania i pokazać, że każdy ma wpływ na kondycję Ziemi i jest za nią odpowiedzialny.

Wg harmonogramu akcji

Nauczyciele wszystkich grup

 

Realizacja ogólnopolskiego programu

Oto Hałabała zna go Polska cała

- głównym założeniem jest wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, rozbudzenie ciekawości przyrodniczej, promowanie czytelnictwa, wzbogacanie ogólnej wiedzy o świecie.

Wg harmonogramu akcji

Nauczyciele wszystkich grup

 

Obchody wybranych świąt z kalendarza świat nietypowych dotyczących ekologii  i przyrody. Wykorzystanie scenariuszy zajęć ze strony: "Ekokalendarz"  www.ekokalendarz.pl

Zgodnie z eko kalendarzem i kalendarzem świąt nietypowych

Nauczyciele wszystkich grup

 

Urządzanie kącików przyrody przez cały rok szkolny, zgodnie z tematykami i aktualną porą roku

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

 

Zajęcia z wykorzystaniem map Polski - zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu, bogactwami naturalnymi i różną roślinnością

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

 

Organizacja konkursów wewnątrz przedszkolnych oraz gminnych o tematyce Ekologicznej

 

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

 

Wszelkie działania mające na celu dbanie o Naszą Planetę – zbiórka śmieci w okolicy przedszkola, segregowanie śmieci, zbiórka makulatury itp.

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

 

Spodziewane efekty:

  • ukształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie oraz środowisko naturalne/postawa szacunku wobec innych i przyrody
  • rozwijanie zamiłowania do piękna przyrody.
  • poszerzanie wiedzy na temat środowiska dzieci
  • nabieranie odpowiedzialności i troski o otaczający świat zwierząt i roślin.
  • wzrost świadomości zagrożeń ekologicznych

 

 

 

 

 

 

PLANOWANE UROCZYSTOŚCI I  WAŻNE WYDARZENIA W ROKU SZKOLNYM 2021/2022

 

 

 

 

 

Lp

Nazwa uroczystości/imprezy/wydarzenia

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne

1

DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA

W GRUPACH

20.09.2021

WYCHOWAWCY

2

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA

KONIEC PAŹDZIERNIKA /POCZĄTEK LISTOPADA

WYCHOWAWCY

3

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ POSTACI Z BAJEK

W GRUPACH

05.11.2021

WYCHOWAWCY

4

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

W GRUPACH

11.11.2021

WYCHOWAWCY

5

OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRAW DZIECKA

 

20.11.2021

WYCHOWAWCY

6

ANDRZEJKI

W GRUPACH

30.11.2021

WYCHOWAWCY

7

ŚWIĄTECZNE KOLĘDOWANIE

20.12.2021

WYCHOWAWCY

8

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

W GRUPACH

18 - 20.01.2022

WYCHOWAWCY

9

ZABAWA KARNAWAŁOWA/MIKOŁAJKI

STYCZEŃ ?

WYCHOWAWCY

10

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

21.03.2022

WYCHOWAWCY

11

DZIEŃ MAMY

W GRUPACH

26.05.2022

WYCHOWAWCY

12

ŚWIETO TRUSKAWKOWE (ŚWIĘTO RODZINY) – PIKNIK RODZINNY

10.06.2022

WYCHOWAWCY

13

POŻEGNANIE KUBUSIÓW - ZAKOŃCZENIE

22.06.2022

WYCHOWAWCY

14

DZIEŃ TATY

W GRUPACH

23.06.2022

WYCHOWAWCY

 

15

PRZEDSTAWIENIA TEATRALNE, WYCIECZKI, WYJAZDY NA SPEKTAKLE ITP.

CAŁY ROK PRZEDSZKOLNY

DYREKTOR

16

WSZYSTKIE DODATKOWE ŚWIĘTA Z KALENDARZA ŚWIAT NIETYPOWYCH, KONKURSY, SPOTKANIA Z GOŚĆMI

CAŁY ROK PRZEDSZKOLNY

WYCHOWAWCY