
Roczny Plan Pracy Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej
ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA GMINNEGO
W JASZKOWEJ DOLNEJ
NA ROK SZKOLNY 2021/2022
"DZIECI NIE MYŚLĄ ANI O TYM, CO BYŁO, ANI O TYM, CO BĘDZIE,
ALE CIESZĄ SIĘ CHWILĄ OBECNĄ, JAK MAŁO KTO POTRAFI."
- DE LA BRUYERE JEAN (VERCORS)
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2020/2021 oczekiwania rodziców wobec przedszkola, treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego oraz treści podstawy programowej. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2020/2021.
SPIS TREŚCI
Priorytety pracy przedszkola na rok 2021/2022 ……………………………………………………………………………………………… 3
Obszar działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji ……………………………………………………………………... 5
Planowane uroczystości i wydarzenia w roku 2021/2022 ……………………………………………………………………………………. 16
Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022
Wynikające z polityki oświatowej państwa:
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i poza formalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Wynikające z przyjętego kierunku działania na rok 2021/2022 z treści podstawy programowej oraz zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego :
- dbałość o utrzymanie wysokiego poziomu opieki i wychowania w przedszkolu,
- bezwzględna dbałość o bezpieczeństwo dzieci, rodziców i innych pracowników podczas codziennej pracy (przestrzeganie procedury Covid-19 oraz wszelkich zaleceń GIS, organizacja próbnej ewakuacji),
- udział nauczycielek w szkoleniach
- angażowanie rodziców w działalność przedszkola, zachęcanie ich do przekazywania własnych pomysłów i oczekiwań,
- systematyczne wzbogacanie bazy przedszkola
- kształtowanie właściwych postaw dzieci we współpracy z rodzicami,
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
- wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Obszar działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
|
Programy wychowania przedszkolnego oraz zadania przedszkola |
|||
Przedstawienie przez nauczycieli programu/programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową |
Do końca roku szkolnego 2020/2021 |
Nauczyciele wszystkich grup
…. |
|
Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
Załącznik 1: Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2021/2022 |
Do końca roku szkolnego 2020/2021 |
Dyrektor przedszkola |
|
Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
|
|
Do 20-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu |
Nauczyciele wszystkich grup |
Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022 oraz przyjętego kierunku działania w roku 2021/2022
zadania realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
|
Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny |
|||
Adaptacja nowo przyjętych dzieci -organizowanie warunków sprzyjających beztroskiej adaptacji, przełamywaniu lęków, pomoc rodzicom – wspieranie środowiska rodzinnego przez rozmowy, wskazówki
|
Wrzesień/październik |
Aneta Denys Joanna Niedźwiecka |
|
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup Dyrektor
…. |
|
Organizacja konsultacji dla rodziców w formie zależnej od aktualnych wytycznych GIS, Ministerstwa Edukacji i SANEPIDU
|
W ciągu roku W razie potrzeby |
Nauczyciele wszystkich grup Dyrektor
|
|
Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu imprez" |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup Dyrektor
|
|
Kontynuowanie współpracy z rodzicami jako ekspertami w swoich dziedzinach. Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe) |
W ciągu roku |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup Dyrektor
|
|
Spodziewane efekty:
|
|||
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie |
|||
Covidowe zdrowe love! Ogólnopolski projekt edukacyjny
Projekt skupia się na trzech aspektach zdrowia: wpływie odżywiania na zdrowie, wpływie ruchu na zdrowie oraz, najważniejszej w obecnych czasach, higienie zdrowia psychicznego |
Wg harmonogramu akcji |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Obchody wybranych świąt z kalendarza świat nietypowych, których celem jest ukazanie wartości zdrowego odżywiania się np. Dzień marchewki – 4 kwiecień Dzień mleka – 25 maj
Zorganizowanie spotkania z dietetykiem/alternatywa "on-line" lub prezentacja multimedialna |
Zgodnie z kalendarzem świąt nietypowych
Termin do ustalenia |
Nauczyciele wszystkich grup
Dominika Wilańska |
|
|
Wrzesień/październik |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.
|
20 wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia.
|
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa QUIZ przedszkolny na temat przeczytanych książek. Odgadywanie tytułu książki po okładce, przeczytanym fragmencie, rekwizycie z bajki, scence dramowej, pacynce, charakterystycznej postaci. „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” (Zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci i działania promujące czytelnictwo)
|
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup Dyrektor |
|
Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" nawiązujących do wartości takich jak dobro/przyjaźń/szacunek np. Dzień Kropki, Dzień Postaci z Bajek, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Osób Niepełnosprawnych, Dzień osób starszych, Dzień Przyjaciela
|
Zgodnie z kalendarzem świąt nietypowych |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Alternatywa – wycieczki wirtualne. |
W ciągu roku W razie potrzeby |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Zaangażowanie przedszkola w akcje społeczne i charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. „Góra grosza”, zbiórka nakrętek, pomoc zwierzętom ze schronisk, itp.
|
Wg harmonogramu akcji |
Marta Poręba |
|
Udział w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę. |
Grudzień |
Nauczyciele wszystkich grup Dyrektor |
|
Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia: prawidłowe mycie rąk, higiena jamy ustnej, włosów i paznokci, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety. Pogadanki na temat higienicznego trybu życia i dbania o zdrowie |
W ciągu roku Październik
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu:-organizowanie spacerów i wycieczek (zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS), zawodów sportowych. |
Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Dzień służby zdrowia - spotkanie z lekarzem/pielęgniarką
– zapoznanie dzieci z zawodem lekarza/pielęgniarki, zwrócenie uwagi na spożywanie zdrowych produktów, korzystania z ruchu na świeżym powietrzu, przestrzeganie zasad higieny oraz wykazanie związku między chorobą a leczeniem i koniecznością przyjmowania lekarstw. Alternatywa on-line |
Kwiecień
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
„Zdrowe ciało - zdrowy zuch” Codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej.
Zorganizowanie spotkania mini-treningu dla dzieci, zumba dla dzieci
|
Cały rok
Termin do uzgodnienia |
Nauczyciele wszystkich grup
Joanna Niedźwiecka |
|
Spodziewane efekty
|
|||
Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne |
|||
Ekokulturalne przedszkole - projekt ekologicznyProjekt organizowany przez miesięcznik Bliżej Przedszkole polega na podejmowaniu różnorodnych akcji na rzecz naszej planety, aby już od najmłodszych lat zaszczepiać w dzieciach chęć do działania i pokazać, że każdy ma wpływ na kondycję Ziemi i jest za nią odpowiedzialny. |
Wg harmonogramu akcji |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Realizacja ogólnopolskiego programu Oto Hałabała zna go Polska cała - głównym założeniem jest wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, rozbudzenie ciekawości przyrodniczej, promowanie czytelnictwa, wzbogacanie ogólnej wiedzy o świecie. |
Wg harmonogramu akcji |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Obchody wybranych świąt z kalendarza świat nietypowych dotyczących ekologii i przyrody. Wykorzystanie scenariuszy zajęć ze strony: "Ekokalendarz" www.ekokalendarz.pl |
Zgodnie z eko kalendarzem i kalendarzem świąt nietypowych |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Urządzanie kącików przyrody przez cały rok szkolny, zgodnie z tematykami i aktualną porą roku |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Zajęcia z wykorzystaniem map Polski - zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu, bogactwami naturalnymi i różną roślinnością |
W ciągu roku W razie potrzeby |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Organizacja konkursów wewnątrz przedszkolnych oraz gminnych o tematyce Ekologicznej |
W ciągu roku W razie potrzeby |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Wszelkie działania mające na celu dbanie o Naszą Planetę – zbiórka śmieci w okolicy przedszkola, segregowanie śmieci, zbiórka makulatury itp. |
W ciągu roku W razie potrzeby |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
Spodziewane efekty:
|
PLANOWANE UROCZYSTOŚCI I WAŻNE WYDARZENIA W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Lp |
Nazwa uroczystości/imprezy/wydarzenia |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1 |
DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA W GRUPACH |
20.09.2021 |
WYCHOWAWCY |
2 |
PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA |
KONIEC PAŹDZIERNIKA /POCZĄTEK LISTOPADA |
WYCHOWAWCY |
3 |
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ POSTACI Z BAJEK W GRUPACH |
05.11.2021 |
WYCHOWAWCY |
4 |
ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI W GRUPACH |
11.11.2021 |
WYCHOWAWCY |
5 |
OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRAW DZIECKA
|
20.11.2021 |
WYCHOWAWCY |
6 |
ANDRZEJKI W GRUPACH |
30.11.2021 |
WYCHOWAWCY |
7 |
ŚWIĄTECZNE KOLĘDOWANIE |
20.12.2021 |
WYCHOWAWCY |
8 |
DZIEŃ BABCI I DZIADKA W GRUPACH |
18 - 20.01.2022 |
WYCHOWAWCY |
9 |
ZABAWA KARNAWAŁOWA/MIKOŁAJKI |
STYCZEŃ ? |
WYCHOWAWCY |
10 |
PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY |
21.03.2022 |
WYCHOWAWCY |
11 |
DZIEŃ MAMY W GRUPACH |
26.05.2022 |
WYCHOWAWCY |
12 |
ŚWIETO TRUSKAWKOWE (ŚWIĘTO RODZINY) – PIKNIK RODZINNY |
10.06.2022 |
WYCHOWAWCY |
13 |
POŻEGNANIE KUBUSIÓW - ZAKOŃCZENIE |
22.06.2022 |
WYCHOWAWCY |
14 |
DZIEŃ TATY W GRUPACH |
23.06.2022 |
WYCHOWAWCY |
|
|||
15 |
PRZEDSTAWIENIA TEATRALNE, WYCIECZKI, WYJAZDY NA SPEKTAKLE ITP. |
CAŁY ROK PRZEDSZKOLNY |
DYREKTOR |
16 |
WSZYSTKIE DODATKOWE ŚWIĘTA Z KALENDARZA ŚWIAT NIETYPOWYCH, KONKURSY, SPOTKANIA Z GOŚĆMI |
CAŁY ROK PRZEDSZKOLNY |
WYCHOWAWCY |
|