Przedszkole Gminne w Jaszkowej Dolnej

Tutaj powinien być opis

Roczny Plan Pracy Przedszkola Gminnego w Jaszkowej Dolnej 2022/2023

ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA GMINNEGO

 W JASZKOWEJ DOLNEJ

NA ROK SZKOLNY 2022/2023

"DZIECI NIE MYŚLĄ ANI O TYM, CO BYŁO, ANI O TYM, CO BĘDZIE,
ALE CIESZĄ SIĘ CHWILĄ OBECNĄ, JAK MAŁO KTO POTRAFI."

- DE LA BRUYERE JEAN (VERCORS)

 

 

 

 

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023                                    oczekiwania rodziców wobec przedszkola,  treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego oraz treści podstawy programowej. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2022/2023.

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

Priorytety pracy przedszkola na rok  2022/2023 ………………………………………………………………………………………………  3

Obszar działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji ……………………………………………………………………...  5

Planowane uroczystości i wydarzenia w roku 2022/2023 ……………………………………………………………………………………. 17

 

 

 

 

 

 

Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2022/2023

 

Wynikające z polityki oświatowej państwa:

 

  1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
  1. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

 

Wynikające z przyjętego kierunku działania na rok 2022/2023 z treści podstawy programowej oraz zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego :

 

- dbałość o utrzymanie wysokiego poziomu opieki i wychowania w przedszkolu,

- bezwzględna dbałość o bezpieczeństwo dzieci, rodziców i innych pracowników podczas codziennej pracy (przestrzeganie procedury Covid-19 oraz wszelkich zaleceń GIS, organizacja próbnej ewakuacji),

- wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny,

- angażowanie rodziców w działalność przedszkola, zachęcanie ich do przekazywania własnych pomysłów i oczekiwań,

- systematyczne wzbogacanie bazy przedszkola

- kształtowanie właściwych postaw dzieci we współpracy z rodzicami,

- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,

- wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji

Obszar działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań

 

Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

 

 

 

zadania do realizacji

Terminy 

Osoby odpowiedzialne za realizację

Programy wychowania przedszkolnego oraz zadania przedszkola

 

Przedstawienie przez nauczycieli programu/programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową

 

Do końca roku szkolnego 2021/2022

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

….

Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w  przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej

 

Załącznik 1:

Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023

Do końca roku szkolnego 2021/2022

Dyrektor przedszkola

Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki                            i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia.

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 oraz przyjętego kierunku działania w roku 2022/2023

 

 

zadania realizacji

Terminy 

Osoby odpowiedzialne za realizację

Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny

Adaptacja nowo przyjętych dzieci

-organizowanie warunków sprzyjających beztroskiej adaptacji, przełamywaniu lęków, pomoc rodzicom – wspieranie środowiska rodzinnego przez rozmowy, wskazówki

 

 

Wrzesień/październik

Joanna Niedźwiecka

Marta Poręba

Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się                                 w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań                                z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań                            i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce)

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

….

Organizacja konsultacji dla rodziców w formie zależnej od aktualnych wytycznych GIS, Ministerstwa Edukacji i SANEPIDU

 

 

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

 

Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola

Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu imprez"

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

 

Kontynuowanie współpracy z rodzicami jako ekspertami w swoich dziedzinach. Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe)

W ciągu roku

Nauczyciele wszystkich grup

 

Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych.

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

 

Spodziewane efekty:

 

  • budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom
  • budowanie wzajemnego zaufania
  • kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola
  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych
  • poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka
  • zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców
  • inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola
  • zadowolenie rodziców z pracy przedszkola
  • lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych

         Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

„Tydzień zdrowia” – profilaktyka higieny osobistej i chorób zakaźnych, rozwijanie umiejętności dbania o zdrowie własne i najbliższych, zachęcanie do aktywności fizycznej dzieci i ich bliskich oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych

Termin do ustalenia

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

Obchody wybranych świąt z kalendarza świat nietypowych, których celem jest ukazanie wartości zdrowego odżywiania się np.

Dzień marchewki – 4 kwiecień

Dzień mleka – 25 maj

 

Zorganizowanie spotkania z dietetykiem/alternatywa "on-line" lub prezentacja multimedialna

Zgodnie z kalendarzem świąt  nietypowych

 

 

 

 

 

Termin do ustalenia

Nauczyciele wszystkich grup

 

     

 

 

 

 

Dominika Wilańska

Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali.

Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli

 

Wrzesień/październik

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

Obchody „Dnia Przedszkolaka”

– podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju  i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

 

20 wrzesień

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia.

 

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

 

Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku                       do kłamstwa

QUIZ przedszkolny na temat przeczytanych książek. Odgadywanie tytułu książki po okładce, przeczytanym fragmencie, rekwizycie z bajki, scence dramowej, pacynce, charakterystycznej postaci.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”

  • Cała Polska czyta dzieciom – czytanie bajek przez zaproszonych rodziców, gości
  • Bibliotek pod schodamiwznowienie działalności biblioteki przedszkolnej, ora
  • Konkurs na najpiękniejszą bajkę świąteczną dla dzieci i rodziców
  • Wycieczka do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju
  •  

 

 

 

 

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" nawiązujących do wartości takich jak dobro/przyjaźń/szacunek np.

 Dzień Kropki, Dzień Postaci z Bajek, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Osób Niepełnosprawnych, Dzień osób starszych, Dzień Przyjaciela

 

Zgodnie z kalendarzem świąt  nietypowych

Nauczyciele wszystkich grup

 

Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru.

Alternatywa – wycieczki wirtualne.

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

 

Zaangażowanie przedszkola w akcje społeczne i charytatywne o zasięgu lokalnym                          i ogólnopolskim np. „Góra grosza”, zbiórka nakrętek, pomoc zwierzętom ze schronisk, itp.

 

Wg harmonogramu akcji

Marta Poręba

„Bezpieczny przedszkolak” – wdrażanie dzieci do bezpiecznego zachowania się w przedszkolu, ogrodzie i w drodze do przedszkola, pogadanki, prace plastyczne.

W ciągu roku

Wrzesień

 

Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia: prawidłowe mycie rąk, higiena jamy ustnej, włosów i paznokci, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety.

Pogadanki na temat higienicznego trybu życia i dbania o zdrowie

W ciągu roku

Październik

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu:-organizowanie spacerów i wycieczek (zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS), zawodów sportowych.

Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

Dzień służby zdrowia - spotkanie z lekarzem/pielęgniarką

 

– zapoznanie dzieci z zawodem lekarza/pielęgniarki, zwrócenie uwagi na spożywanie zdrowych produktów, korzystania z ruchu na świeżym powietrzu, przestrzeganie zasad higieny oraz wykazanie związku między chorobą a leczeniem i koniecznością przyjmowania lekarstw. Alternatywa on-line

Kwiecień

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

„Zdrowe ciało  -  zdrowy zuch”

Codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej.

 

Zorganizowanie spotkania mini-treningu dla dzieci, zumba dla dzieci

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Termin do uzgodnienia

Nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

Joanna Niedźwiecka

„Z uśmiechem mi do twarzy” – przedszkolne obchody „Dnia Uśmiechu”. Tworzenie wspólnie z dziećmi fotobudki i wykonanie zdjęć do „grupowej galerii uśmiechów”

Październik

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

Urządzanie kącików przyrody przez cały rok szkolny, zgodnie z tematykami i aktualną porą roku

Cały rok szkolny

Nauczyciele wszystkich grup

 

Zajęcia z wykorzystaniem map Polski - zwrócenie uwagi na piękno i  zróżnicowanie regionów Polski charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu, bogactwami naturalnymi i różną roślinnością

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

 

Organizacja konkursów wewnątrz przedszkolnych oraz gminnych

W ciągu roku

W razie potrzeby

Nauczyciele wszystkich grup

Wszelkie działania mające na celu dbanie o Naszą Planetę – zbiórka śmieci w okolicy przedszkola, segregowanie śmieci, zbiórka makulatury itp.

W ciągu roku

W razie potrzeby

 

Nauczyciele wszystkich grup

Spodziewane efekty

 

  • nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego
  • rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka
  • nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania
  • nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość 
  • kształtowanie postaw prospołecznych
  • zapewnienie dzieciom optymalnej ilości zajęć i zabaw ruchowych
  • nabycie przez dzieci wiedzy na temat zdrowego odżywiania, ukazanie dzieciom jego wpływu na ich kondycję fizyczną i psychiczną
  • promocja zdrowego stylu życia - dzieci wiedzą jakie znaczenie ma ruch oraz właściwe żywienie
  • inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego
  • kreowanie roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności
  • współdziałanie z organizacjami społecznymi
  • angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem
  • ukształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie oraz środowisko naturalne/postawa szacunku wobec innych i przyrody
  • rozwijanie zamiłowania do piękna przyrody.
  • poszerzanie wiedzy na temat środowiska dzieci
  • nabieranie odpowiedzialności i troski o otaczający świat zwierząt i roślin.
  • zapewnienie dobrego samopoczucia dzieci poprzez zaspokojenie jego codziennych potrzeb

Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych

Prowadzenie obserwacji pedagogicznych w oparciu o przyjęte wzory dokumentacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej, diagnozowanie potrzeb rozwojowych, rozpoznawanie trudności i uzdolnień dzieci.

Jesień/ zima / wiosna

 

Cały rok

Nauczyciele wszystkich grup

Realizacja zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych w odniesieniu do dzieci objętych pomocą psychologiczno - pedagogiczną

Cały rok

Nauczyciele specjaliści

Porady/konsultacje specjalistów dla rodziców i nauczycieli oraz konsultacje dla rodziców prowadzone przez wychowawców

Cały rok

Nauczyciele wszystkich grup

 

Nauczyciele specjaliści

Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Kłodzku

Cały rok

Nauczyciele wszystkich grup

Prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci w ciągu bieżącej pracy

 • plastyczne; • taneczne; • wokalne; • teatralne; • sportowe; • matematyczne;

Cały rok

Nauczyciele wszystkich grup

Organizowanie zajęć wspomagających rozwój dzieci w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Cały rok

Nauczyciele wszystkich grup

Nauczyciele specjaliści

Spodziewane efekty:

  • budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom
  • zadowolenie rodziców z pracy przedszkola
  • zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci
  • lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych

 

 

 

 

PLANOWANE UROCZYSTOŚCI I  WAŻNE WYDARZENIA W ROKU SZKOLNYM 2022/2023

 

 

 

 

 

Lp

Nazwa uroczystości/imprezy/wydarzenia

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne

1

DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA

W GRUPACH

20.09.2022

WYCHOWAWCY

2

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA

KONIEC PAŹDZIERNIKA /POCZĄTEK LISTOPADA

WYCHOWAWCY

3

SWIĘTO PIECZONEGO ZIEMNIAKA

KONIEC PAŹDZIERNIKA /POCZĄTEK LISTOPADA

DYREKTOR

WYCHOWAWCY

4

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ POSTACI Z BAJEK

W GRUPACH

05.11.2022

WYCHOWAWCY

5

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

W GRUPACH

10.11.2022

WYCHOWAWCY

6

OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRAW DZIECKA

 

18.11.2022

WYCHOWAWCY

7

ANDRZEJKI

W GRUPACH

30.11.2022

WYCHOWAWCY

8

MIKOŁAJKI

GRUDZIEŃ 2022

WYCHOWAWCY

9

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

W GRUPACH

21-22.01.2023

WYCHOWAWCY

10

ZABAWA KARNAWAŁOWA/MIKOŁAJKI

STYCZEŃ/ LUTY 2023

WYCHOWAWCY

11

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

21.03.2023

WYCHOWAWCY

12

DZIEŃ MAMY

W GRUPACH

26.05.2023

WYCHOWAWCY

13

ŚWIETO TRUSKAWKOWE (ŚWIĘTO RODZINY) – PIKNIK RODZINNY

CZERWIEC 2023

WYCHOWAWCY

14

POŻEGNANIE KUBUSIÓW - ZAKOŃCZENIE

CZERWIEC 2023

WYCHOWAWCY

13

DZIEŃ TATY

W GRUPACH

23.06.2023

WYCHOWAWCY

 

 

 

14

PRZEDSTAWIENIA TEATRALNE, WYCIECZKI, WYJAZDY NA SPEKTAKLE ITP.

CAŁY ROK PRZEDSZKOLNY

DYREKTOR

WYCHOWAWCY

15

WSZYSTKIE DODATKOWE ŚWIĘTA Z KALENDARZA ŚWIAT NIETYPOWYCH, KONKURSY, SPOTKANIA Z GOŚĆMI

CAŁY ROK PRZEDSZKOLNY

WYCHOWAWCY